Taal
Land

winterbanden met velg

stap 1 / gegevens van de auto
stap 2 / kies een velg
stap 3 / kies een band
stap 4 / offerte

Vraag hier snel en makkelijk een offerte aan voor een set winterbanden gemonteerd op stalen velgen. Selecteer de auto die voorzien moet worden van winterbanden. Geef hierbij het merk, het model, de uitvoering en het bouwjaar op. Op deze manier kan bepaald worden wat de juiste velg is.

Hierna ontvangt u geheel vrijblijvend een offerte per mail.

 
 

Waarom zijn winterbanden belangrijk voor een automobilist?

In de winter zijn de weersomstandigheden anders dan in de zomer. Zomerbanden zijn minder goed bestand tegen kou en slecht weer zoals regen, ijzel, sneeuw en gevallen herfstbladeren. Dit kan ervoor zorgen dat u uw auto minder goed onder controle kunt houden. Winterbanden zorgen voor meer veiligheid in die weersomstandigheden. Een speciaal profiel en een andere samenstelling van het rubber zorgen ervoor dat u onder alle gladde omstandigheden beter grip heeft op uw rit. Deze banden zijn niet zozeer alléén bedoeld om te rijden op bijvoorbeeld sneeuw of regen maar zijn ook al veiliger bij lagere temperaturen.

Zijn winterbanden verplicht?

In Nederland geldt er geen verplichting voor winterbanden. In Europa zijn er verschillende landen waar deze wél verplicht zijn. In landen als bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Italië en Luxemburg zijn winterbanden in bepaaldeperioden en/of bij bepaalde weersomstandigheden verplicht. Indien u zich niet aan deze verplichting houdt, kunt u een boete krijgen. Bij betrokkenheid bij een ongeval (zelfs buiten uw schuld) kunt u mede aansprakelijk worden geacht voor de schade, waarbij de verzekeraar eventueel op u persoonlijk de schade verhaalt.

Een vuistregel op het gebied van gladheid en het wegdek:

Houd altijd in gedachten dat... Een beijzelde weg:
2 keer zo glad is als een besneeuwde weg;
4 keer zo glad is als een natte weg of een weg met een laagje gesmolten sneeuw;
8 keer zo glad is als een droge weg.

Hoe herken je een winterband?

Een winterband heeft een grover en meer open profiel dan een zomerband. Vroeger gebruikte men een M+S(modder en sneeuw) markering aan de zijkant van de band. Tegenwoordig geeft de consumentenbond de voorkeur aan het in Amerikaal gebruikelijke sneeuwvlokje als symbool voor winterbanden. In de EU is er nog geen standaard.

Wat zijn de voordelen van winterbanden?

- Sterk verbeterde grip bij temperaturen onder de 7°C
- Minder kans op aquaplaning door effectieve waterafvoer
- Betere wegligging in bochten
- Kortere remweg

Zachter rubber voor meer grip

Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Vanaf een bepaald punt is deze hardheid zodanig, dat de band te stug wordt en zich niet meer optimaal kan aanpassen aan het wegdek. Hierdoor heeft een automobilist minder grip op het wegdek tijdens het rijden. Juist bij de rubbersamenstellingen die voor hoge snelheidsbanden gebruikt worden ligt dit punt al bij ca. 7°C. Bij winterbanden wordt dit punt door een aangepaste rubbersamenstelling verschoven naar zeer lage temperaturen. De band blijft flexibel en zorgt zo voor meer grip.

Dankzij nieuwe technologieën en materialen zijn winterbanden ook erg geschikt in ons Nederlandse klimaat. Belangrijk hierbij is de toename van veiligheid bij het rijden bij lagere temperaturen. Winterbanden zijn dus niet alleen beter bij weersomstandigheden als sneeuw en ijs.

Toen winterbanden nog bedoeld waren voor rijden op sneeuw en ijs hadden deze banden veel meer nadelen. Op een natte en droge weg hadden de winterbanden weinig grip en maakten ze veel lawaai. Dat betekende dat ze eigenlijk alleen goed bruikbaar waren als het echt gesneeuwd had.

De bandenindustrie ontwikkelde een nieuwe stof om aan het rubber toe te voegen, namelijk silica. Door de toevoeging van silica worden banden veel minder gevoelig voor koude temperaturen. De traditionele (zomer-)band verliest onder de zeven graden Celsius veel grip en comfort doordat deze harder wordt bij kou. Het harder worden van het rubber werd voorheen gecompenseerd met de toevoeging van extra natuurrubber. Dit blijft langer soepel. Natuurrubber slijt echter snel en heeft bovendien op een droge en natte weg minder grip. Door het gebruik van silica is betere grip en trekkracht ook mogelijk, zonder dat de veiligheid op sneeuw en ijs verslechtert. Deze winterbanden met silica zijn daarmee ook goed bruikbaar in de herfst en in het koude deel van het voorjaar.

Profielopbouw met lamellen

Behalve de rubbersamenstelling is ook het profiel van een winterband zeer belangrijk. Het profiel van een zomerband is ongeschikt voor het rijden op sneeuw. De band heeft veel te weinig houvast. Een winterband bevat een profielopbouw met zogenaamde lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel. De lamellen grijpen zich vast in de sneeuw en zorgen voor meer grip. Het profiel van een winterband is bovendien veel meer geschikt om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband.

De lamellen zijn functioneel tot een profieldiepte van zo'n 4 mm. Als de band minder profiel heeft dan 4 mm, is deze niet meer bruikbaar. De band dient vervangen te worden of kan in de zomer verder afgereden worden. Als u in de zomer uw winterbanden afrijdt, dient de bandenspanning goed te zijn omdat de winterband gevoeliger is voor warmte dan de zomerband.

Winterbandencompounds blijven soepel bij lage temperaturen.

Winterbandencompounds zijn zo gemaakt dat ze soepel blijven bij lage temperaturen. De gebruikte materialen in het compound kunnen de eigenschappen van banden beïnvloeden. De trillingsfrequenties die ontstaan bij het remmen veroorzaken verharding van het compound. Bij zomerbanden kan dit effect al optreden bij temperaturen onder de 7 graden boven nul. Hoewel een zomerband bij een temperatuur van boven de 7 graden nog steeds 99 procent van de op hem uitgeoefende krachten kan verwerken, zal dit vermogen van de band terugzakken tot minder dan de helft wanneer de temperatuur hieronder daalt.

Een band met een wintercompound kan dan nog steeds 96 procent van de uitgeoefende krachten verwerken. Winterbandencompounds bieden veel meer weerstand. Het rubbercompound van winterbanden verhardt bij substantieel lagere temperaturen dan dat van zomerbanden. Het vriespunt van een winterband is onder maximale belasting nog 20 graden onder nul.

Remtestje bij minder dan 7° C

Minder dan 7° C: Het rubber van de zomerbanden verhardt Remafstand met ABS bij 60 km/h

Remtesten tonen de extra veiligheid aan.

De hoge prestaties van winterbanden worden pas zichtbaar bij echt winters weer. Bij remmen in de sneeuw wordt de remweg maar liefst 8 meter korter bij een snelheid van 50 km/uur. Op ijs is de prestatie van winterbanden nog opvallender. Bij een snelheid van 30 km/uur heeft een auto met winterbanden een maar liefst 11 meter kortere remweg. Dit is gelijk aan twee volle autolengtes.

Wanneer moeten winterbanden gewisseld worden?

Als de temperatuur kouder wordt dan 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan gewone (zomer)banden. Dat is dus het moment om de zomerbanden in te wisselen voor de winterbanden. Meestal worden de winterbanden ergens in oktober/ november omgewisseld. Bij temperaturen vanaf 7 graden Celcius neemt de slijtage van een winterband behoorlijk toe. Dus zodra het weer omslaat van overwegend koud naar overwegend warm, kunt u het beste uw zomerbanden weer laten monteren. Dit is meestal rond maart/april.

Waarom moeten winterbanden per 4 gemonteerd worden?

Als u de winterbanden alleen op de aandrijfas monteert, verbeteren de prestaties bij het optrekken. De auto raakt echter eerder uit balans en zal daardoor om zijn as draaien. Voor optimale veiligheid is het daarom belangrijk om 4 winterbanden onder de auto te monteren. Voor auto's met vierwielaandrijving is het uiteraard een absolute vereiste om winterbanden per 4 te monteren.

Slijten winterbanden harder dan gewone banden?

Tijdens winterse omstandigheden/temperaturen slijten winterbanden niet sneller dan gewone (zomer)banden. Wanneer de gemiddelde temperatuur boven de 7 graden Celsius komt neemt echter de slijtage van winterbanden behoorlijk toe.

Welke winterbanden kies je?

Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen dan is het verstandig om te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel.

Bandenspanning

Winterbanden dienen over het algemeen een 0,2 bar hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg ook het instructieboekje van de auto.

bla bla